SEO

Een website is als een tv-commercial
of een krantenadvertentie,
maar dan veel beter.

Geef uw SEO een boost – word snel gevonden!

Tegenwoordig zijn er veel manieren om online geld te verdienen: van het bouwen van een e-commerce website tot het maken van een blog om producten en diensten te promoten. Maar dat zal allemaal niet werken, tenzij u verkeer naar uw site kunt genereren. Dat is waar SEO bijzonder nuttig blijkt te zijn. De eerste zijn op Google is de droom van velen. In een steeds competitiever markt wordt daarom de rol van zoekmachineoptimalisatie steeds belangrijker..

SEO-TECHNIEKEN, WELKE MOET JE TOEPASSEN?

Bent u op zoek naar  SEO, wat het is? De meest effectieve SEO-technieken om uw webbedrijf van de grond te krijgen? Wilt u een SEO-planning volgen, dat wil zeggen een opeenvolging van correcte activiteiten om fouten te voorkomen die de positie van uw pagina’s in gevaar kunnen brengen? Dan bent u hier aan het juiste adres, maar laten we beginnen met een overzicht van wat we in deze gids behandelen. We zullen kort de betekenis van SEO introduceren, wat het is, waarvoor het wordt gebruikt en vooral wat de nuttige activiteiten zijn voor een goede positionering in zoekmachines.

Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie, moeten we weten dat:
– Het acroniem SEO staat voor Search Engine Optimization en vertegenwoordigt de reeks activiteiten om de rangschikking van webpagina’s in de zoekresultaten te verbeteren.
– In tegenstelling tot Search Engine Marketing ( SEM ), die zich bezighoudt met de positionering van inhoud op het web d.m.v. betaalde campagnes (AdWords), maken de juiste SEO-technieken het mogelijk om gratis verkeer naar uw website te genereren.
– Om ervoor te zorgen dat  uw webpagina’s bij de eerste zoekresultaten zijn te vinden, heeft u een  SEO-plan nodig. Daarvoor moet u de elementen kennen die er voor zorgen dat uw site correct wordt geïndexeerd in de zoekmachines.
– Belangrijk voor een goede ranking zijn de on-site en off-site positioneringsfactoren.

Lees hieronder de basis SEO-technieken die essentieel zijn voor een goede webpositionering.

SEO ON SITE

10 BASIS SCHRIJFTECHNIEKEN

Zelfs als de SEO-activiteiten onderhevig zijn aan de constante veranderingen van de algoritmen, zijn sommige SEO-technieken nog steeds geldige best practices. In feite evolueert het algoritme waarmee Google de positionering van een document bepaalt voortdurend en de resultaten die in de SERP worden voorgesteld, zijn het gevolg van het maken van pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor een bepaalde zoekopdracht.

Dus wat zijn deze basis SEO-technieken ?
1) VOEG SLEUTELWOORD TOE IN DE TITLE TAG
Schrijf een titeltag van maximaal 60 tekens door het trefwoord aan het begin van de titel in te voeren. Deze tag helpt het algoritme het onderwerp van de pagina te begrijpen.

2) GEBRUIK SLEUTELWOORD IN DE METABESCHRIJVING
De metabeschrijving is geen rangschikkingsfactor zoals de titeltag , maar het zou de CTR’s (Click Through Rate) drastisch kunnen verhogen als het op een boeiende manier wordt geschreven. Maak gebruik van de beschikbare ruimte (maximaal 320 tekens) om de inhoud van uw pagina aantrekkelijk te maken.

3) VOEG SLEUTELWOORD TOE IN TAG H1
SEO-technieken suggereren dat de zogenaamde header-tag ook zeer relevant is voor Search Engine Optimization. Op HTML-taalniveau moet de zin die het trefwoord bevat, tussen de tags H1 en /H1 worden ingevoegd. Maar onthoud dat u voor een juiste tekst structuur uw document in alinea’s met titels en ondertitels moet verdelen. U hebt de tags van H1 tot H6 beschikbaar.

4) PAS OP VOOR DE DICHTHEID VAN HET SLEUTELWOORD
Probeer het hoofdzoekwoord en zijn correlaties op een volledig natuurlijke manier in te voegen, want er is geen exact dichtheidspercentage dat geldig is voor alle inhoud. In plaats daarvan maak gebruik van gerelateerde en semantisch verbonden zinnen. Dit helpt zowel het algoritme om het hoofdonderwerp te begrijpen, als de lezers om soepeler en minder repetitief te lezen. Gebruik het trefwoord met mate om keyword stuffing of misbruik van trefwoorden in de tekst te voorkomen.

5) VOEG SLEUTELWOORD TOE IN DE EERSTE ALINEA
Het plaatsen van het trefwoord binnen de eerste 100 woorden van de tekst is een element om te overwegen onder andere SEO-schrijftechnieken.

6) GEBRUIK LONG TAIL KEYWORDS
In Nederland staan ze ook bekend als “woordgroepen” en vertegenwoordigen ze trefwoorden die uit meer dan alleen zelfstandige naamwoorden zijn samengesteld. Het statistische concept van long tail bestaat erin een kleiner publiek aan te spreken in termen van zoekvolumes, maar een grotere kans op conversie (aankoop, registratie, enz.).

7) OPTIMALISEER BEELDEN
Voor een ideale SEO positionering is beeldoptimalisatie verplicht. Naast de grootte die vanwege de laadsnelheid niet groter mag zijn dan 200 kb, moet u overwegen het trefwoord in de metadata toe te voegen, zoals bestandsnaam, alt-tekst, titel en beschrijving.

8) INTERNE LINKS INVOEREN
Door interne links in te voegen die naar specifieke delen van uw site verwijzen, kan de zoekmachine de relevantie van de pagina’s en hun correlatie begrijpen.

9) EXTERNE LINKS INVOEREN
Het is goed om ten minste één externe link in te voegen die verwijst naar een gezaghebbende bron.

10) GEBRUIK PUNTIGE EN GENUMMEERDE LIJSTEN
Maak de tekst van uw pagina’s bruikbaarder en leesbaarder voor gebruikers door het gebruik van lijsten met opsommingstekens en genummerde lijsten. Door te lang lezen te onderbreken, verbetert u de gebruikerservaring.

5 BESTE PRAKTIJKEN VOOR UW SITE

Hoewel de lijst met SEO-activiteiten misschien eindeloos lijkt, is wat we tot nu toe hebben geschreven slechts een klein deel van alles dat daadwerkelijk zou kunnen worden gedaan. Maar wanhoop niet, want ik heb nog een andere lijst met praktische tips voor uw site opgesteld.

1) GEBRUIK HET SSL-CERTIFICAAT
Beveiliging is een zeer belangrijke factor voor Google. SSL is een protocol waarmee u gebruikersinformatie en gegevens die tussen browser en server worden uitgewisseld, kunt beschermen. Een site die is uitgerust met SSL wordt zowel door het https-protocol in de URL-balk als door het groene hangslotsymbool gedefinieerd.

2) VOER DE SITEMAP IN
Het is een goede gewoonte om de sitemap van uw site te maken; een HTML voor de gebruiker en een XML voor de zoekmachines.

3) CONTROLEER DE SNELHEID VAN DE PAGINA’S
Als desktop is het absoluut noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de pagina’s zo snel mogelijk bruikbaar zijn, anders zullen gebruikers eerder vertrekken. Voor mobiel geldt dezelfde regel, dus we raden u aan de snelheid van webpagina’s die toegankelijk zijn vanaf smartphones te verhogen door te proberen de standaardregels voor Accelerated Mobile Pages (AMP) te volgen.

4) GEOLOCALISATIE
Als u een lokaal bedrijf heeft, is het uw plicht om u te registreren bij Google Mijn Bedrijf en de directory’s die op internet aanwezig zijn, waardoor de kans groter wordt dat u door gebruikers wordt gevonden.

5) EERSTE NIVEAU DOMEIN
Als u uw bedrijf in Nederland op de markt wilt brengen, is het goed om te weten dat de extensies op het nl-topniveaudomein zeker een hogere CTR zullen hebben.
.

Zolang je de bovenstaande regels volgt, zul je snel begrijpen dat ze op zichzelf niet genoeg zijn om in de buurt van de topposities van de SERP te komen. Als uw site niet goed scoort in de zoekresultaten, is het goed om te weten dat er tegenwoordig meer dan 200 ranking factoren zijn die de SEO-positionering van uw pagina’s beïnvloeden, dus u moet ervoor zorgen dat u ook het volgende in acht neemt:

  • geef de voorkeur aan de gebruikerservaring (UX)
  • probeer de linkpopulariteit te verhogen
  • houd je site in de gaten

HOE DE GEBRUIKERSERVARING TE OPTIMALISEREN?

Naast de vorige lijst met SEO-technieken moet u er rekening mee houden dat gebruikers die uw pagina’s bezoeken, op een eenvoudige en vlotte manier willen profiteren van de aangeboden informatie en diensten. Om overlast te voorkomen en uw kansen op succes te vergroten.

1) VOEG GRAFISCHE INHOUD VAN KWALITEIT IN
Houd er rekening mee dat als u de verblijftijd op uw pagina’s wilt verlengen en pogo-sticking wilt verminderen (de actie van gebruikers die uw site snel binnenkomen en verlaten om op een andere in de SERP te klikken), u grafische inhoud van hoge kwaliteit nodig hebt, die de aandacht trekt van gebruikers.

2) MAAK DE WEBSITE RESPONSIEF
Maak uw site zichtbaar vanaf elk apparaat! Test elke keer dat je nieuwe artikelen en/of pagina’s maakt. Google geeft de voorkeur aan responsieve pagina’s.

3) GEBRUIK EEN MINIMUM LETTERTYPE VAN 14 PIXELS
Aangezien mobiele zoekopdrachten groter zijn dan zoekopdrachten op desktops, moet u een minimaal lettertype van 14 pixels gebruiken.

4) BREDE EN ZICHTBARE OPROEP TOT ACTIE
Vergeet niet je CTA buttons groot, zichtbaar en vooral duidelijk te maken voor de gebruiker. Een bepaalde kleur kan helpen bij de intentie, waardoor je SEO-marketing wordt vergroot.

5) OVERSCHRIJD DE 65 TEKENS PER TEKSTBLOK NIET!
Om een vlotte lezing van de tekst zelfs vanaf mobiel te vergemakkelijken, probeer niet meer dan 65 tekens per tekstblok te gebruiken.

OFF-SITE SEO

In deze sectie gaan we de zogenaamde SEO off-site in, of in die reeks SEO-technieken die erop gericht zijn om uw webpagina’s van buitenaf te structureren. Linkpopulariteit is een parameter die door zoekmachines wordt gebruikt en die het belang van een site bepaalt op basis van het aantal en de kwaliteit van links van andere sites. Het zijn lastige activiteiten om te ontwikkelen, omdat ze niet uitsluitend afhankelijk zijn van onze capaciteiten. Lees verder en u begrijpt duidelijk wat ik bedoel.

LINKPOPULARITEIT

1) VERDIEN BACKLINKS VAN EXTERNE SITES
Backlinks zijn links naar uw website die een externe site naar uw pagina in zijn artikelen of pagina’s heeft ingevoegd, waardoor u meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid krijgt. Controleer altijd de autoriteit van de site van herkomst van de links..

2) LINK VERDIENEN
Als je je SEO-optimalisatie een boost wilt geven, moet je jezelf afvragen: hoe verdien je links? U moet uw pagina’s zo aantrekkelijk mogelijk maken. Zoals? Niet alleen door het invoegen van nuttige informatie, maar ook van infographics, video’s, e-books en al het andere dat uiterst nuttig kan zijn voor de gebruiker.

3) VERMIJD WEDERZIJDSE LINKS
Vermijd absoluut om naar een pagina te linken in ruil voor een backlink. De Al van Google is voldoende ontwikkeld om onmiddellijk te herkennen wanneer iemand deze probeert te negeren. Onthoud: “Geen pijn, geen winst”. Verdien links met hard werken.

4) PERIODIEKE AUDIT UW BACKLINK-PROFIEL
Je hebt misschien backlinks verdiend, maar zijn ze allemaal echt nuttig voor je doel? Door regelmatig een backlink-audit uit te voeren, kunt u inkomende links van niet-gezaghebbende sites, of erger nog, volledig negatieve, verwijderen. Als u bijvoorbeeld een fietsblog heeft en u wordt doorgelinkt vanaf een site die zich bezighoudt met haarproducten, wordt u zeker bestraft, omdat de interessesectoren anders zijn. Zowel de Google-spider als de gebruiker zullen niet graag andere informatie vinden dan ze hadden verwacht. Probeer dus negatieve backlinks op te ruimen en controleer ze zo nu en dan.

5) DOE GASTENPLAATSEN
Een andere grote hulp komt van het plaatsen van gasten, dat is het maken van berichten voor de eigenaren van andere blogs. Schrijven voor andere bloggers helpt je bekend te worden op internet. In feite zullen gebruikers die interessant materiaal hebben gevonden dat door u is geschreven, zeker geneigd zijn om meer informatie over u te zoeken. Het wordt daarom beschouwd als een activiteit waarmee u extra echt organisch verkeer naar uw site kunt genereren.

BEWAKING VAN DE SITE

Ja, u moet alle wijzigingen die u op uw webpagina aanbrengt in de gaten houden. Je SEO-ranking onder controle houden betekent dus dat je vanaf het moment dat je artikel of pagina wordt gepubliceerd ervoor moet zorgen dat alles goed gaat. Alle gevolgen van positionering die u opmerkt in de SERP via Google Search Console en andere tools, zullen uw waarschuwingslampjes zijn.
U moet daarom op uw hoede zijn en proberen te begrijpen wat er mogelijk is gebeurd:

  • hebt u dubbele inhoud gemaakt?
  • is de informatie die u in uw artikel / pagina schreef gedateerd en moet daarom worden bijgewerkt?
  • zijn er problemen met de toegankelijkheid van de inhoud?
  • is de URL gewijzigd?
  • zijn er buitensporige lange laadtijden van pagina’s?
  • zijn er technische fouten?
  • heb je negatieve backlinks?

Al deze controles vallen binnen de cirkel van de SEO-strategie waarmee u zich zult moeten wapenen om de positionering van uw pagina’s te verbeteren.

Hebt u een vraag of wilt u een afspraak maken? Email ons!

Adres

Klooslaan 27

9721XL  Groningen

Mobiel

+31 633175751

M-V: 8am-5pm, Z-Z: Gesloten

4 + 1 =