edereen herkent het wel. Je hebt een mooie website met veel informatie gebouwd. Ondanks dat krijg je nauwelijks bezoekers. De site is niet terug te vinden in de zoekresultaten van Google. In de handleiding laat ik zien hoe je zelf een lijst met zoekwoorden voor meer verkeer en hogere rankings kunt maken. Zelfs zonder de kosten van dure software en in een paar uur.

 

Wat is Zoekwoordanalyse precies?

Ondanks dat Google voortdurend zijn algoritmes wijzigt die gebruikt worden voor het indexeren van websites, is zoekwoordanalyse nog steeds van groot belang. Welke zoektermen worden gebruikt als men op zoek is naar producten, diensten, bedrijven? Welke daarvan hebben betrekking op jouw bedrijf? Door grondig onderzoek probeer je ervoor te zorgen dat je dezelfde zoekwoorden gebruikt als jouw doelgroep. Met de handleiding ga je op zoek naar deze zoektermen.

 Stappenplan om tot een lijst met zoekwoorden te komen.

In een aantal stappen ga ik het onderzoeksproces voor zoekwoorden uitwerken. Door de stappen één voor één uit te voeren maak je een lijst met zoekwoorden. Gebruik ze om jouw website te optimaliseren.

 Stap 1: Maak een lijst met ongeveer vijf belangrijke, relevante onderwerpen die van belang zijn voor jouw bedrijf. Deze vijf onderwerpen worden de groepen waar jij de zoekwoorden bij gaat zoeken.

 Stap 2: Zoekwoorden en zoekwoordzinnen gezocht. Bij ieder onderwerp worden nu een aantal zoekwoorden en zoekwoordzinnen gezocht die voor dat onderwerp van belang zijn, omdat jouw doelgroep waarschijnlijk een aantal van zijn zoekopdrachten met behulp van deze zoekwoorden of zinnen uitvoert. Het doel is nog niet om tot een definitieve lijst met zoekwoordzinnen te komen maar om een zo groot mogelijke lijst te maken waaruit de beste uiteindelijk gekozen wordt. Je probeert zoveel mogelijk zoekwoorden te bedenken die betrekking hebben op de verschillende onderwerpen. Om tot meer zoekwoord ideeën te komen kan je ook gebruik maken van de gratis Google Adwords Keyword Tool.

Stap 3: Doe onderzoek naar gerelateerde zoektermen. Wanneer je moeite heeft om meerdere zoektermen te bedenken kan Google daarmee helpen. Wanneer je het onderwerp waar je naar wilt zoeken in Google invult en vervolgens scrolt naar de onderkant van de pagina met de zoekresultaten, dan geeft Google daar ook een aantal suggesties weer voor zoekopdrachten met betrekking tot jouw oorspronkelijke invoer. Omdat Google deze zoekwoorden en zoekwoordzinnen zelf voorstelt, kan je ervan uitgaan dat er op deze zoekwoorden vaker wordt gezocht. Het is dus een goed idee om een aantal van deze suggesties ook op de verschillende onderwerplijsten te plaatsen.

 Stap 4: Keywords en long tail-keywords. Zorg ervoor dat in de lijst niet alleen zoekwoorden (keywords) maar ook zoekwoordzinnen (long tail-keywords) voorkomen. Het zoeken met alleen één of twee zoekwoorden geeft in Google een lange lijst met algemene resultaten. Meestal wordt er dan gezocht naar informatie. Bij het zoeken met behulp van zinnen wordt er gerichter gezocht. De resultatenlijst is korter. Vaak heeft me dan de algemene informatie al bekeken. Nu is men op zoek naar een specifieke dienst, product of plaatst waar men dit kan vinden. De kans op een conversie is dan mogelijk. Jouw zoekwoordlijsten moeten dus naast zoekwoorden ook zoekwoordzinnen bevatten.

 Stap 5: Zoekwoorden van concurrenten. Het is van belang om na te gaan van welke keywords jouw concurrenten gebruik maken om zo hoog mogelijke in de zoekresultaten te verschijnen. Niet dat je daar ook gebruik van moet maken maar wel om ze ook aan jouw onderwerpen lijst toe te voegen. Wanneer bepaalde zoekwoorden of zoekwoordzinnen al op jouw lijst staan dan is het logisch om deze ook te gebruiken tezamen met andere zoekwoorden die wel in jouw lijst voorkomen maar niet door de concurrentie worden gebruikt. Om te achterhalen welke zoekwoorden de concurrentie gebruikt kunt je gebruik maken van SEMRush. Met SEMRush kunt je een aantal gratis rapporten laten maken die de zoekwoorden laten zien van de door jouw ingetypte domeinnaam van je concurrenten. 

 Stap 6: Zoekwoordlijsten verfijnen tot juiste mix. We hebben nu een aantal lijsten met een groot aantal zoekwoorden. Om tot een juiste mix van zoekwoorden en tot een hanteerbare lijst te komen gaan we de lijsten één voor één eerst opschonen. Allereerst gaan we de zoekwoorden die irrelevante zoekwoorden bevatten uit de lijst verwijderen. Je kunt daarbij denken aan keywords die locatiegegevens bevatten die niet op jou van toepassing zijn of bijvoorbeeld merkgegevens van uw concurrenten. Open nu de gratis zoekwoordplanner van Google en kies voor de optie “zoekvolume en prognoses bekijken”. Kopieer per lijst de zoekwoorden die je hebt gevonden en zet deze in het geopende venster in de zoekwoordplanner. Eventueel kunt je een bestand met jouw keywords uploaden. Kies vervolgens voor het tabblad “historische statistieken” in de keyword planner en bekijk de kolommen “gem. maandelijkse zoekopdrachten” en “concurrentie”. Verwijder uit je lijst de zoekwoorden met een laag zoekvolume. Verwijder ook de keywords waarvan de concurrentie hoog is. M.b.v. Google Trends kan voor de zoekwoorden met weinig zoekvolume uitgezocht worden of er toch een positieve trend te verwachten is. Wanneer dat niet het geval is dan kunnen deze zoekwoorden definitief verwijderd worden uit de lijst. Nadat het opschonen van de lijsten is voltooid blijft uiteindelijk een korte lijst per onderwerp over met trefwoorden die we gaan gebruiken om de tekst te schrijven van jouw website pagina’s. 

 Stap 7: Verwerken zoekwoorden in tekst. Per lijst gaan we nu een webpagina maken. De overgebleven zoekwoorden gaan we nu verwerken in de tekst. Hoe beter het aanbod op je website aansluit op de door de zoeker ingetypte zoekwoorden, hoe groter de kans is dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt. Daarom moet het belangrijkste zoekwoord, waarop je gevonden wilt worden in ieder geval in de titel, in de eerste alinea en in de eerste kop van de pagina staan. Zo ziet de zoeker direct dat hij op de juiste webpagina is beland.